Úvod do psychologie (PSY)

Předmět úvod do psychologie kombinuje psychologické bloky s biologickými (tzv. psychobiologie).

Psychologická část je z velké části orientována dle požadavků vysokých škol k přijímacím zkouškám z psychologie. Žák prohloubí znalosti lidské psychiky z předmětu společenské vědy. Psychologie prohlubuje poznání osobnosti člověka, navrhuje řešení různých krizových situací, odlišuje normální psychické procesy a stavy od abnormálních, přičemž hlavním smyslem je sebepoznání, rozvoj sociálních a personálních kompetencí, kompetencí komunikativních a těch, které rozvíjejí schopnost učení.

Psychobiologie přispívá k lepšímu poznání lidského myšlení a chování na základě pečlivého studia biologických zákonitostí našeho těla. Napomáhá tak ke správnému pochopení místa člověka ve světě i ve společnosti zároveň. Využívá základních biologických dějů a principů, které systematicky rozšiřuje právě o ta témata, která silně ovlivňují nebo předurčují lidskou mentalitu, povahové rysy, schopnosti a talent. Umožňuje pochopit jejich dysfunkce a tím přispívá k utváření správných hodnot, které se odrazí v praktickém životě.

Orientace ve společenských i biologických disciplínách je dnes známkou všeobecného vzdělání. Spojení psychologie a biologie je moderním vědním oborem, který vychází ze vzájemné souvislosti mezi všemi přírodovědnými a společenskovědními předměty.

Výuka je kombinací psychologických a biologických částí. Ty se vzájemně doplňují či rozšiřují. Biologie je zaměřena na studium biologických principů psychologie. Obecně předmět směřuje k tomu, aby žáci hledali souvislosti mezi biologickými funkcemi lidského organismu a jeho psychologickými projevy. Důraz bude kladen na přípravu samostatné práce žáků, na práci s odbornými texty, na témata obecné a vývojové psychologie a psychologie osobnosti.

Vzdělání směřuje k tomu, aby žáci:

  • objasnili vývoj psychologie jako vědy
  • vlastními slovy popsali a objasnili různé psychické jevy
  • popsali a zhodnotili chování, jednání a prožívání druhých lidí s využitím psychologických poznatků
  • prokázali přehled v odborné psychologické literatuře
  • vytvořili seminární práci
  • četli s porozuměním odborný text z oboru biologie
  • orientovali se ve správné biologické terminologii
  • vyjadřovali se přesně a srozumitelně ústně i písemnou formou
  • rozvíjeli kladný vztah ke společenským i přírodovědným disciplínám

V biologických částech předmětu je důraz kladen na:

  • porozumění funkci jednotlivých částí mozku
  • pochopení ontogeneze a fylogeneze a jejich vlivu na vývoj jedince
  • poznání genetických faktorů chování
Přejít nahoru