Český jazyk pro cizince je vyučován jako volitelný předmět ve 3. a 4. ročníku a je určen žákům s odlišným mateřským jazykem. Úkolem předmětu je zlepšit celkovou jazykovou úroveň žáka jak v porozumění, tak ve vlastním projevu, a to s ohledem na maturitní zkoušku i na praktické využití jazyka v životě. Výuka klade důraz na porozumění a produkci v náročnějších komunikačních situacích, ale zaměřuje se i na pravopis, gramatiku a posílení slovní zásoby. Přes stanovenou rámcovou osnovu je však třeba látku individualizovat, protože každý žák má jinou startovní pozici a může mít potíže s různými jazykovými jevy.
Obsahem výuky je systematické rozvíjení řečových dovedností a jazykových prostředků v náročnějších komunikačních situacích (např. formální komunikace, administrativní styk, vyjádření názoru, diskuze, monolog na odborné téma). V rámci obohacování slovní zásoby je kladen důraz na důsledné rozlišování mezi spisovností a nespisovností, dále na frazeologická a obrazná vyjádření, ustálené obraty a výrazy specifické pro určitý funkční styl. Součástí předmětu je také opakování vybraných slohových útvarů, které se objevují u maturity, jelikož právě slohová práce žákům s odlišným mateřským jazykem činí největší obtíže. Díky rozvoji jazykové úrovně a komunikační kompetence žáka dochází i ke zvýšení jeho čtenářské gramotnosti.