Cílem předmětu je rozvoj žákových jazykových a komunikačních schopností a dovedností od porozumění textům (psaným i mluveným) až po schopnost tvořit vlastní kultivované sdělení s ohledem na konkrétní komunikační situaci, daného adresáta i samotný účel vyjádření. Výuka propojuje jazykovou teorii s praxí, rozvíjí kritické myšlení, práci s informacemi, mediální gramotnost a digitální kompetence. Žák se aktivně zapojuje prostřednictvím diskusí, práce s autentickými materiály i aktuálními komunikačními situacemi. Podstatný je též rozvoj čtenářské gramotnosti a interpretačních dovedností pomocí práce s uměleckými texty napříč žánry, obdobími a kulturními kontexty. Žák se učí vnímat literaturu jako způsob vyjádření lidských zkušeností, hodnot a emocí, klade se důraz na práci s vlastními čtenářskými zážitky a rozvoj estetického cítění. Literární část propojuje literární historii, teorii a kulturní souvislosti.
Učivo tvoří tato základní témata:
- kapitoly z dějin literatury od počátků po současnost
- kapitoly z dějin umění od počátků po současnost
- analýza textu
- psaný projev
- mluvený projev